Łączenie......

Jak napisać CV

W rekrutacji stale mamy styczność z CV. Jak je dobrze napisać?

Z pisaniem curriculum vitae (CV) jest podobnie jak z poznawaniem kogoś nowego. Nie opowiadasz mu o wszystkim, co wydarzyło się w Twoim życiu, więc dlaczego miałbyś to robić z potencjalnym pracodawcą?  

Podstawową zasadą jest skoncentrowanie się na ostatnich pięciu latach Twojego życia zawodowego, chyba że uważasz, że coś sprzed pięciu lat jest naprawdę istotne i powinno być uwzględnione. Więc jeśli planujesz napisać o pracy na pół etatu jako pomocnik sprzedawcy, którą wykonywałeś dwadzieścia lat temu, lepiej użyj
tego miejsca na opisanie swoich bardziej aktualnych osiągnięć.


Jakie informacje powinno zawierać CV:

  • Dane osobowe - imię i nazwisko, e-mail, numer telefonu oraz adres.  
  • List Motywacyjny - nieobowiązkowy, ale jest to dobra okazja, aby pokazać potencjalnemu pracodawcy, dlaczego nadajesz się do tej pracy. 
  • Doświadczenie zawodowe - w sposób jasny podaj nazwę stanowiska, długość zatrudnienia, obowiązki oraz nazwę organizacji, dla której pracowałeś. Praca jako wolontariusz jest także istotna i może być uwzględniona.
  • Wykształcenie - wszystkie Twoje kwalifikacje oraz szkolenia, które ukończyłeś.  
  • Zainteresowania - opisz je zwięźle i w odniesieniu do stanowiska, na które aplikujesz. 


CV – Diabeł tkwi w szczegółach

Opieranie się tylko i wyłącznie na tytule zawodowym i nazwie firmy oraz linijce lub dwóch opisu obowiązków nie jest wystarczające, aby wyróżnić się w tłumie, szczególnie przy poziomie konkurencji, gdy staramy się o naprawdę dobre posady. Poniżej znajduje się typowy przykład z CV:


Zarządzałem kampaniami marketingowymi prowadzonymi za pomocą poczty e-mail”.


Jest to dobre, jeśli była to tylko mała część tej pracy i nie jest całkowicie adekwatna do stanowiska, o które się ubiegasz. Jeśli jednak chcesz, aby brzmiało to bardziej imponująco, dodaj trochę więcej szczegółów, używając statystyk gdzie tylko to możliwe, tak żeby osoba rekrutującą mogła lepiej zrozumieć, co robiłeś i co potrafisz zrobić. Na przykład:


Zarządzałem trzema tygodniowymi kampaniami marketingowymi za pomocą poczty e-mail skierowanymi do bazy danych 46,000 odbiorców”.


Widzisz poprawę? Możemy nawet posunąć się o krok dalej - podziel się tym, jak wykraczyłeś poza swoje obowiązki. Im więcej pokażesz, tym więcej kierownik odpowiedzialny za rekrutację będzie pod wrażeniem. Tak więc teraz wygląda to tak:


Zarządzałem trzema tygodniowymi kampaniami marketingowymi za pomocą poczty e-mail skierowanymi do bazy danych 46 000 odbiorców, poprawiając liczbę otwarć o 25% w ciągu trzech miesięcy poprzez analizowanie pasku tytułu poczty elektronicznej”.


Nawet jeśli nie jesteś w stanie zawrzeć tak wielu informacji przy każdym etapie Twojej kariery, upewnij się, że dołączasz je wszędzie tam, gdzie się da. Zaświadczy to o wysokim poziomie profesjonalizmu i pozwoli wyróżnić się spośród innych.


Kilka uwag do wyglądu Twojego CV

  • Postaraj się, aby twoje CV mieściło się na maksymalnie dwóch stronach A4, chyba że masz jakieś istotne informacje, których ilość spowoduje przekroczenie tego limitu, i ułóż to w logicznym porządku, tak aby twoje najaktualniejsze i najbardziej istotne informacje były na górze.
  • Wybierz prostą i profesjonalną czcionkę oraz upewnij się, że nie ma błędów ortograficznych lub gramatycznych.
  • Upewnij się, że CV zawiera podstawowe informacje kontaktowe, dzięki którym potencjalny pracodawca będzie mógł się z tobą skontaktować.